Nieuwjaarsreceptie 2018

Meer dan tweehonderd leden en sympathisanten van de PVDA verzamelden op 3 februari in het Crutzenhof voor de nieuwjaarsreceptie van de Hasseltse afdeling. Dat de partij in de lift zit, valt niet te ontkennen. Met strijdbare toespraken van Hasselts boegbeelden Kim De Witte en Karolien Stevens, van volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw en vakbondsvrouw bij Carrefour Anniek Bollen, werd het campagnejaar 2018 feestelijk afgetrapt.

Tweehonderd enthousiaste leden en sympathisanten toostten op 3 februari op de nieuwjaarsreceptie van PVDA Hasselt op een andere politiek en een stad op mensenmaat. Kim De Witte, lijsttrekker voor de PVDA in Hasselt beet de spits af met een vurige speech over de politieke keuzes in Hasselt: “In Hasselt is geen plaats voor een partij als de PVDA, zo zei men. Welnu, beste vrienden, ik zal jullie iets verklappen: wij zijn hier en we gaan hier blijven! Fysiek zijn we al aanwezig, met ons nieuwe uithangbord”, grapte De Witte.

“Maar ook politiek zetten we ons in Hasselt op de kaart”, vervolgde De Witte. “Hasselt is de triestige houder van drie records: het laagste aantal sociale woningen van alle Vlaamse centrumsteden, de laagste inkomsten uit de leegstandstaks ondanks hoge leegstand en de meeste daklozen in verhouding tot de bevolking. Wij gaan keihard voor een sociaal woonbeleid. Dat is perfect mogelijk, door drie concrete maatregelen:

1. Voorzie in élk bouwproject één derde betaalbare woningen, in plaats van louter “marktconforme” woningen die veel te duur zijn;
  2. Verhoog de leegstandtaks en verbouw panden die meer dan vijf jaar leegstaan tot betaalbare huurwoningen;
  3. Trek het aantal sociale woningen op van de huidige 6 procent naar 10 procent, zoals in Leuven, Gent, Mechelen, Antwerpen vandaag al het geval is.”

Ook Karolien Stevens, die bij de gemeenteraadsverkiezingen tweede op de lijst zal staan voor de PVDA in Hasselt, richtte haar pijlen op de Hasseltse politiek en ging in op de alternatieven die de PVDA voor Hasselt in petto heeft: “Hasselt heeft het? Ja, Hasselt heeft veel te veel fijn stof. Met PVDA Hasselt deden we meerdere metingen. We deden vaststellingen van meer dan 20 keer te hoge waarden. 20 keer te hoog! Nee dit is niet onschadelijk! Wij lachen dit niet weg als een onoplosbaar probleem. Hasselt heeft duizenden bezoekers die elke dag de stad in en uit rijden. Wij willen een sociale oplossing voor het probleem. Grote parkings aan de rand van de stad met snelle pendelbusjes, een betere trein- en busverbinding met de omliggende steden, en exclusieve parkings voor mensen die in Hasselt wonen, zoals dat in Maastricht het geval is”, aldus Stevens.

Special guest op de nieuwjaarsreceptie was federaal volksvertegenwoordiger van de PVDA Raoul Hedebouw. Zoals alleen Hedebouw het kan, fulmineerde hij tegen de bazen van Carrefour die miljarden winst maken, sterk in de watten worden gelegd door de regering en toch van de ene op de andere dag beslissen 1.233 banen te schrappen. "Waar zaten onze ministers toen Carrefour aankondigde dat 1.233 mensen hun job gingen verliezen? In Davos, bij de multinationals, cadeaus aan het uitdelen. Mensen willen jobs. In België is het veel te makkelijk om mensen buiten te gooien. Dat moet aangepakt worden." Verder gaf Hedebouw uitleg bij zijn werk in het parlement en de nationale thema's waar de PVDA de komende maanden op zal focussen. Raoul sloot af met de aankondiging van het grote jaarlijkse feest van de solidariteit, ManiFiesta, dat dit jaar plaats heeft in het weekend van 8 en 9 september.

Last but not least bracht Anniek Bollen, vakbondsvrouw van LBC-NVK bij Carrefour, een pakkend verhaal over wat er gaande is in de Carrefour van Genk en andere winkels die met sluiting bedreigd zijn. Ze stelde de petitie voor waarmee vakbond en personeelsleden vragen de Carrefour in Genk open te houden. Die werd alvast massaal ondertekend door de aanwezigen.

De muzikale omkadering werd verzorgd door de jonge Hasseltse singer-songwriter Romina, met als hoogtepunt haar zelfgeschreven nummer Dear Love.