Nieuws - PVDA Hasselt

PVDA installeert samen met buurtbewoners Rad van Fortuin als ludiek protest tegen wedkantoor in Runkst

Geschreven door Admin | 15 februari 2024

Het protest bij buurtbewoners tegen het wedkantoor op het Sint-Hubertusplein neemt toe. “De buren ondervinden echt overlast. Zaterdag voeren we samen met de wijkbewoners actie voor een sociale en gezellige buurt. Een gokkantoor hoort daar niet in thuis”, zegt Runkstenaar en PVDA-gemeenteraadslid Kim De Witte.

Zaterdag zeventien februari om 10.30u verzamelen Runkstenaren zich rond een rad van fortuin op het Sint-Hubertusplein. “Iedereen kan aan het rad komen draaien. Dat rad zal geen geld opleveren, maar wel hoop op een meer leefbare wijk”, zegt De Witte. Draaien aan het rad geeft altijd prijs: de deelnemers krijgen een brief met de wensen, die ze rechtstreeks naar het stadsbestuur kunnen sturen.

“De bewoners willen wel een geldautomaat maar geen gokkantoor. Wel een krantenwinkel met postpunt en afhaalpunt voor pakjes. Ze willen zéker openbaar vervoer, maar geen 74 bussen per dag in een smalle straat waar fietsers op het voetbad moeten vluchten. Een plein met bomen, graag, maar waar ook iets te beleven valt, waar je gezellig kan samenkomen met buren en vrienden. En een nieuw ontmoetingscentrum, al jaren beloofd, voor sociale en culturele activiteiten.”

“Wij ondersteunen het protest van de wijkbewoners. Al bijna 500 buurtbewoners van Sint-Hubertusplein hebben de wensen voor een leefbare buurt onderschreven. Er is dus genoeg draagvlak. We vinden dat het stadsbestuur geen wedcenter in een volkswijk mag toelaten”, vervolgt De Witte.

Het is niet toevallig dat een gokkantoor zich in een sociale wijk zich vestigt, ookal beweert de uitbater dat hij ‘maatschappelijk verantwoord onderneemt’. “Daar komen alleen meer sociale en psychologische problemen van. Maar ook overlast voor de buurt. Een buurtbewoner klaagt over auto’s die overal op de stoep worden geparkeerd. Over mensen die tot laat op straat bier drinken en lawaai maken [checken bij Kim of dat de klachten waren]. Wij zullen die klachten verzamelen zodat het stadsbestuur niet langer hoeft te twijfelen over het intrekken van de vergunning. Want een wedkantoor hoort hier niet thuis in deze volkswijk”, besluit De Witte.