Nieuws - PVDA Hasselt

Boetes gaan de fietsveiligheid niet verbeteren - Hasselt

Geschreven door Admin | 6 oktober 2019

De politie in Hasselt gaat voortaan de fietsers beboeten die tegen de richting in aan de buitenkant van de kleine ring rijden. De boete voor 'fietsspookrijden' bedraagt 58 euro. “De lijst met onveilige fietspaden, kruispunten en doorsteken is lang. Het stadsbestuur beloofde werk te maken van structurele oplossingen, maar er is bijna niets gebeurd. Nu reageren met boetes gaat de fietsveiligheid niet verbeteren, integendeel”, reageren de PVDA-raadsleden Karo Stevens en Kim De Witte.

“Ik ben één van die spookrijders. En ik doe dat omwille van mijn eigen veiligheid. Ik heb geen zin om net zoals een collega omver gereden te worden”. Dat is de reactie van een boze Hasselaar onder de aankondiging van de politie op Facebook gisteren. Of nog: “Benieuwd of de groene fietsboulevard dan ook tegen morgen helemaal aangelegd is, zodat je er veilig aan de binnenkant kan fietsen”.

De lijst met onveilige en conflicterende punten voor fietsers is lang. “Het stuk van de Century aan het Leopoldsplein tot aan het station is super fietsonvriendelijk”, zegt raadslid Karolien Stevens. “Een paar kleine tegels tonen hoe een denkbeeldig fietspad loopt. Als fietser moet je je daardoor manoeuvreren, tussen terrassen, een park, hobbelige en gladde kasseien. Vervolgens kom je terecht op een smalle autostrook waar je ofwel op het voetpad, ofwel tegen de rijrichting tussen auto’s, bussen en brommers moet fietsen, die afslaan richting Havermarkt zonder voorrang te verlenen aan fietsers. Vervolgens moet je proberen het onveilige kruispunt over te steken naar de Bampslaan. Geen wonder dat fietsers ervoor kiezen een stukje tegen de rijrichting in te fietsen aan de buitenkant van de Boulevard, zeker als je het tunneltje onder het spoor wil nemen naar Runkst”.

“Ook het stuk van de Bampslaan naar de Blauwe Boulevard is niet OK”, vervolgt raadslid Kim De Witte. “Ik kom er elke morgen langs met mijn zoontje. Je moet twee keer de kleine ring oversteken voor een afstand van 200 meter. Het fietspad aan de binnenkant van de ring kruist met Diesterstraat, waar voorrang is in theorie maar niet in de praktijk. De auto’s blokkeren de doorgang wanneer ze wachten voor het rood licht om de kleine ring op te gaan. Een beetje verder, ter hoogte van de Holiday Inn, verdwijnt het fietspad, en moet je letterlijk dwars door verkeerslichten fietsen, haaks op de auto’s. Dit stuk is net als andere delen van de Boulevard onoverzichtelijk, gevaarlijk en ongemakkelijk. En hoe fiets je over de Boulevard op dinsdag en vrijdag als het markt is? Is het de bedoeling dat alle fietsers in colonne met de fiets in de hand zich door de drukke markt heen worstelen? Zolang de hele Groene Boulevard geen aaneensluitende en veilige fietsinfrastructuur heeft, gaan boetes de veiligheid echt niet verbeteren."

De fietsonveiligheid in Hasselt is al jaren een doorn in het oog van vele fietsers. De PVDA organiseerde vorig jaar een fietstocht op autoloze zondag rond de Groene Boulevard om de gebrekkige fietsinfrastructuur – onveilige en onduidelijke fietsroutes, gebrek aan fietsparkings, conflicterende kruispunten, … – aan te klagen. “We volgden exact de verkeersregels, volgens het boekje”, vertelt Karolien Stevens. “En dat was een echt huzarenstuk. Zouden onze burgemeester en schepenen al ooit de Boulevard zijn rond gefietst?”

De PVDA wil nu een duidelijk plan voor meer fietsveiligheid in Hasselt. Alle pijnpunten werden drie jaar geleden al opgesomd op het ‘grote fietscongres’ georganiseerd door Sp.a-schepen Habib El Ouakili. “Na drie jaar mag men verwachten dat er maatregelen genomen worden”, besluit Karolien Stevens. “Wij willen dat het concrete plan voor meer fietsveiligheid nu op tafel komt alvorens er sprake is van boetes uitdelen. We zullen de burgemeester en schepen hierover interpelleren.”