Op de Hasseltse gemeenteraad van 25 november zullen Hasseltse PVDA-raadsleden Aurelie Decoene en Heidi Kestens tussenkomen rond het nieuwe parkeerreglement, rond het verdwijnen van de bankautomaat van Banneux, en rond het nieuwe reglement rond leegstand.
1. Het stadsbestuur past het dure parkeerbeleid aan. Het eerste uur parkeren wordt gratis en parkeren is betalend tot 19u00 in plaats van 21u00. “Deze aanpassingen gebeuren dankzij de druk van onderuit. Wij juichen die aanpassingen toe, maar vragen dat de stad verder gaat aan de hand van twee concrete amendementen omtrent de parking onder de Blauwe Boulevard”, zegt Aurelie Decoene.
De stad stuurt wel een heel raar signaal om tegelijkertijd de prijzen van de parking aan de Blauwe Boulevard met 20% te verhogen. Als de bedoeling is om naar een autoluwe binnenstad te gaan, dan moeten er genoeg alternatieven zijn om rondom de binnenstad goedkoop te parkeren. De PVDA dient als gevolg twee amendementen in om de parking onder de Blauwe Boulevard te vestigen als goedkoopste parking van de stad:
De prijzen behouden als ze nu zijn: 1,5 euro per uur en maximum 10 euro per dag.
Het budget van 100 gratis uren wordt gewaardeerd door de bewoners. Laat het ons uitbreiden naar de parking onder de Blauwe Boulevard, die bezit is van de stad net zoals de parkingen Astrid, CCHA en Dusart.
Eén uur gratis parkeren in de binnenstad is fijn voor wie buiten de stad woont. Maar het roept ongerustheid op bij de bewoners van de binnenstad en dat is begrijpelijk. Hier zijn ook alternatieven mogelijk om de bewoners te beschermen. “Een concreet voorstel van ons programma is om ’s avonds en in het weekend de parkings van stadsdiensten, bedrijven en warenhuizen voor buurtbewoners te openen. Denk bijvoorbeeld aan de ondergrondse parking van het Scheep, dat elke avond en weekend leeg staat, terwijl de bewoners tot midden januari met Winterland zullen sukkelen. Laat ons komend jaar een proefproject opstarten om de beschikbare ruimte beter te gebruiken.”
De PVDA roept de stad ook op om ambitie te hebben voor het H-net. Een goed openbaar vervoer is cruciaal, zowel op sociaal als ecologisch vlak. De stad heeft bij De Lijn inspraak in het H-Net. Ze kan haar stem laten horen en middelen op tafel leggen. Dit gebeurt nu niet, terwijl de parkeerinkomsten elk jaar miljoenen euro's brengen aan de stadskas.
2. We hebben een mondelinge vraag geagendeerd over bankkantoor van Argenta dat verdwijnt in Banneux, en daarmee ook de laatse bankautomaat in de wijde omgeving. “Dat betekent weer wat minder dienstverlening in de wijk. Voor bewoners van de Banneuxwijk en ruime omgeving rest er enkel nog naar een CASH-punt te gaan in de binnenstad of aan het station. Wij vragen dat de stad een duidelijk beleid voert om dienstverlening zoals bankautomaten, postpunten, bushaltes, wijkcentra, terug naar de wijk te brengen en daar te houden”, legt Heidi Kestens uit.
3. Het leegstandsreglement wordt aangepast voor de komende vijf jaar. Er verandert nauwelijks iets aan het reglement, maar het probleem van leegstand wordt wél groter. Iedereen ziet het als je door Hasselt loopt. De vele lege vitrines en Te huur-bordjes geven een trieste aanblik. De leegstand in Hasselt van winkels bedroeg begin dit jaar 15%.
“De nieuwe leegstandsheffing in Hasselt blijft peanuts. Een schamele opbrengst van 750.000 euro per jaar. En zijn ook nauwelijks maatregelen om de leegstand boven winkels aan te pakken. Nochtans tonen steden als Mechelen dat zowel een hogere leegstandtaks als een heel individuele aanpak de leegstand van winkels en woningen boven winkels, kan verminderen.”