De tuin van de gouverneur kan perfect open voor het publiek

Hoewel Limburgs gouverneur Jos Lantmeeters (N-VA) bij zijn eedaflegging beloofde de tuin van de gouverneur te openen voor het publiek, laat hij vandaag weten dat de tuin toch dicht zal blijven. Het gebouw zou niet beveiligd kunnen worden. “Wij begrijpen dit niet. Het privilege van een eigen hotel en tuin is niet meer van deze tijd. Het onderhoud van de tuin kost handenvol belastinggeld en toch mogen we er niet in? Na dertig jaar valse beloftes, is het tijd dat de tuin wordt opengesteld voor het publiek. Dat kan zeker op een veilige manier”, reageert PVDA-fractieleider Kim De Witte.

Bij het ‘Hotel van de Gouverneur’ hoort een park van 5.450 m². Dat is eigendom van de Vlaamse overheid, onderhouden met belastinggeld, maar uitsluitend toegankelijk voor de gouverneur en zijn gasten. Al meer dan dertig jaar volgen de beloftes om de tuin te openen elkaar op. “In 1990 beloofde Willy Claes (sp.a) in zijn verkiezingsprogramma voor het eerst om de gouverneurstuin open te stellen voor het brede publiek. Ook Herman Reynders en Steve Stevaert deden dat, totdat ze zelf in de residentie gingen wonen. Bij zijn eedaflegging in augustus 2020 zei kersvers gouverneur Lantmeeters (N-VA) nog dat hij zou bekijken hoe het huis en de tuin gecontroleerd opengesteld kunnen worden. Weer een loze belofte, blijkt nu”, stelt De Witte.

In mei 2020 kwam ook schepen Marc Schepers (RoodGroen+) met een concreet perspectief: “Een voorzichtige prognose doet me hopen de tuin in het voorjaar van 2021 open te krijgen”. De tuin van de gouverneur zou dan gedeeltelijk opengaan als ‘groene corridor’ tussen de Willemssite en het Groenplein.

Volgens de PVDA zijn er genoeg redenen om de tuin nu eindelijk open te stellen voor het publiek. “Hasselt scoort zeer slecht als het gaat over toegankelijk buurtgroen. De Hasseltse binnenstad telt naast het begijnhof geen enkel openbaar park. Met de ervaring van de lockdown tijdens de coronacrisis, beseffen we meer dan ooit dat openbaar buurtgroen op wandelafstand van een woning, geen overbodige luxe is”, zegt Kim De Witte. Bovendien zijn de kosten voor onderhoud en de water- en energiefacturen van zowel het hotel als het park niet min. Op tien jaar tijd besteedde de Vlaamse overheid bijna 600.000 euro aan het Hotel van de Gouverneur en het bijhorende park. Dat is gemiddeld bijna 60.000 euro per jaar.

“Wij stellen ons tot slot vragen bij dit dure privilege van de Limburgse gouverneur om een eigen gouverneurswoning te betrekken”, vervolgt De Witte. “De gouverneurs van Antwerpen, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen hebben geen residentie met een eigen park. In Limburg kan de nieuwe gouverneur perfect in zijn of haar eigen huis wonen en het bestaande provinciehuis gebruiken voor officiële ontmoetingen. Op die manier kan het park zonder problemen voor de veiligheid opengesteld worden”, aldus De Witte.

“Zelfs als de gouverneur er zou blijven wonen, kan de veiligheid perfect gegarandeerd worden. Zoals in heel wat parken, kunnen de gebouwen van de tuin gescheiden worden. Om de veiligheid te garanderen kan de tuin ook open van negen uur ’s morgens tot zeven uur ’s avonds. Er zijn tal van mogelijkheden. Wij blijven alleszins op deze nagel kloppen, tot de tuin ook echt opengaat”, besluit De Witte.