daklozenshelter

Deze week stierven twee dakloze vrouwen door onderkoeling in Brussel. “Dit had ook in Hasselt kunnen gebeuren. De shelter voor daklozen in Hasselt gaat pas open op 5 november. Wij vragen een permanente shelter, zoals in Brugge, en een toegang tot een woning binnen de drie maanden volgens het Housing First principe”, zegt Kim De Witte, nieuw verkozen gemeenteraadslid voor PVDA.

Het laatste jaar waren er in Hasselt bij het OCMW meer dan zeventig dak- en thuislozen geregistreerd. Een deel van hen zijn echter niet welkom in de reguliere daklozenopvang. De shelter is uitsluitend toegankelijk voor daklozen uit Hasselt. Dat vormt voor een belangrijke barrière voor een aantal mensen in nood.

“We vragen een opvang die alle mensen in nood ten goede komt”, aldus Kim De Witte. “Zonder bureaucratie en formaliteiten waar daklozen per definitie vaak niet aan kunnen beantwoorden. Brugge heeft een shelter heel het jaar open volgens het bed-, bad- en broodprincipe. Waarom zou dat hier niet kunnen?”

Wie bij de noodopvang aanklopt moet binnen de drie maanden ook toegang krijgen tot een woning, via het Housing First-principe. “Housing First betekent dat men eerst zorgt voor een woning en vervolgens voor begeleiding op maat”, aldus De Witte. “Dat is de enige aanpak die echt werkt, zo blijkt uit tal van onderzoek. Om het Housing First-principe te kunnen toepassen hebben we dringend nood aan meer sociale woningen.”

De vzw Trawanten onthulde zopas nog een diepdroevig cijfer: vorig jaar kwamen acht dak- en thuislozen om in Hasselt. De PVDA voert al meerdere jaren acties voor een betere opvang van daklozen in Hasselt en een betere begeleiding van mensen in armoede. Het stadsbestuur zette een eerste stap in de goede richting: echte bedden in plaats van veldbedden en sanitair en ontbijt op locatie. “Maar dat mag niet het einde zijn. De volgende stap is een shelter heel het jaar door”, besluit De Witte.