Nóg meer betalen om te parkeren? Nee bedankt!

Parkeren wordt alweer een pak duurder in Hasselt. Voor het eerste uur betaal je binnenkort drie euro, dat is 3 x méér dan nu. Een marktbezoekje van twee uur kost je zes euro. Nog een koffie drinken met een vriend nadien en even bij De Post langsgaan? Dan ben je maar liefst twaalf euro kwijt!

Voor onze burgemeester is dat natuurlijk kleingeld, maar voor veel gewone mensen NIET. Voor veel gewone mensen is dat een gat in hun portemonnee. “Ja maar, we willen parkeerplaatsen vrijmaken voor bewoners”, antwoordt burgemeester Vandeput (N-VA) dan. We kunnen perfect bepaalde straten volledig voorbehouden aan bewoners als daar teveel parkeerdrukte bestaat. Maar waarom moeten de tarieven in héél de stad dan opslaan? Waarom moeten de parkings aan Dusart, de Truierbrug, Astrid bij het station ook deze absurde tarieven gaan vragen?

“We willen de mensen uit hun auto halen”, is het volgende excuus. De mensen uit hun auto halen? Dat doe je toch door goede alternatieven aan te bieden, niet door het geld uit de mensen hun zakken te slaan. Dit stadsbestuur bespaart 40 procent (!) op openbaar vervoer. Wie vervolgens met de auto naar Hasselt komt, moet de volle pot betalen.

“Ja maar we bieden minder dure tarieven aan op één parking, onder de Blauwe Boulevard”, is het laatste excuus. De parking onder de Blauwe Boulevard, waar de stad méér dan 50 miljoen euro in stak, een reuzecadeau aan de grote projectontwikkelaars. Die parking, die zwaar verlieslatend is, moet vol staan. Maar wat met de bezoekers die aan de andere kant van de stad moeten zijn? Wat met de mensen die slecht te been zijn? En wat met de handelaars die GEEN zaak hebben op de Blauwe Boulevard? Zij moeten hun plan trekken?

Van N-VA en OpenVld hadden we niets anders verwacht. De gewone mensen, daar liggen zij niet van wakker. Dat de Sp.a en Groen meegaan in dit – super asociale – verhaal, is onbegrijpelijk. Wij zeggen: neen bedankt! Prostesteer mee met ons, laat je stem horen en teken onze petitie hier.