fijnstofmeters

De fijnstofmeter in Hasselt ligt al meer dan één jaar plat. Daarom hield de PVDA zelf geregeld metingen, in samenspraak met Dr. Milly Thoolen. Uit die metingen blijkt dat de fijnstofwaarden rond de invalswegen in onze stad geregeld zes tot acht keer te hoog liggen. “Dat is verontrustend”, zegt Kim De Witte. “Om de zaak nu beter te kunnen opvolgen, gaan we tien fijnstofmeters installeren over heel de stad. Alle resultaten komen rechtstreeks binnen op een website die iedereen permanent en vrij kan raadplegen”.

Begin oktober werden de resultaten van de Curieuze Neuzen-studie openbaar gemaakt. In één vierde van de Limburgse gemeenten wordt de Europese norm voor stikstofdioxide (40μg NO2 per m³) overschreden. Het kruispunt van de Kuringersteenweg met de grote ring in Hasselt behoort tot de meest vervuilde plaatsen van Limburg. Hasselt behoort tot de slechtste leerlingen van de klas. Slechts 15,6% van de Vlaamse gemeenten scoort slechter op vlak van luchtkwaliteit.

“Niet alleen op de Kuringersteenweg laat de luchtkwaliteit te wensen over”, vertelt Kim De Witte. “Wij hebben sinds juni van dit jaar een fijnstofmeter geïnstalleerd aan ons actiecentrum in de Frans Massystraat. Deze meter meet alle schadelijke deeltjes in de lucht: stof, vuil, roet, rook. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is de maximumwaarde voor fijnstof (PM2,5) gelijk aan tien microgram per kubieke meter. Welnu, wij meten geregeld waarden die 6 tot 8 keer hoger liggen.”

Teveel fijnstof in de lucht is schadelijk voor de gezondheid van kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en zieken. Jaarlijks sterven ongeveer 400.000 Europeanen, ruim 1.000 mensen per dag, vroegtijdig door fijnstof.

“Meten is weten”, vervolgt De Witte. “In de eerste plaats moeten we oplijsten waar de grootste problemen zich voordoen in Hasselt. Vervolgens moeten er maatregelen genomen worden: wij denken dan aan meer parkings aan de rand van de stad met snelle en ecologische pendelbusjes die de vele duizenden bezoekers en pendelaars naar de binnenstad kunnen brengen. We denken ook aan betere verbindingen voor bus en treinverkeer, aan veiligere voet- en fietspaden.”

Iedereen zal via deze website (meter ID11852) de actuele fijnstofwaarden (PM2,5 en PM10) kunnen aflezen. Het idee is op zich niet nieuw: in Stockholm staan er verschillende fijnstofmeters over heel de stad. Iedereen kan permanent de luchtkwaliteit aflezen. Op die manier maakt je mensen bewust van het probleem en kan je een debat opstarten rond de maatregelen die het probleem aanpakken.

Praktisch: wie een locatie heeft waarop wij een compacte fijnstofmeter kunnen plaatsen, aarzel niet om ons te contacteren op het nummer 011 96 16 53 of via het emailadres hasselt@pvda.be.

Lees hier onze voorstellen voor een groene, gezellige en leefbare stad.