Ludieke actie: “Geef voorrang aan lokale ondernemers, niet aan ketens zoals Starbucks”

Eind dit jaar moet het bekende Hasseltse Stationsbuffet de deuren sluiten. De NMBS geeft de nieuwe concessie aan de keten Starbucks. PVDA-kopstuk Kim De Witte reageerde verontwaardigd op de sociale media. Bijna 400 even verontwaardigde reacties volgden. De PVDA voert deze namiddag een ludieke actie aan het station en zal het stadsbestuur morgen op de gemeenteraad vragen om bezwaar aan te tekenen tegen deze beslissing.

In mei van dit jaar deed de uitbater van het Stationsbuffet samen met zijn zoon een aanvraag voor een nieuwe concessie in het Hasselts station. De NMBS gaf de concessie aan de Amerikaanse keten Starbucks. Slechts twee maanden voor het aflopen van het contract kregen Ludo en zijn zoon Jonathan - via hun brouwer dan nog - te horen dat zij hun deuren moeten sluiten op 31 december 2019.

“Een overheidsbedrijf dat bijna volledig afhankelijk is van belastingen verkiest dus een multinational die nauwelijks belastingen betaalt en haar personeel uitbuit boven een lokale handelaar die nu al vier generaties lang het buffet runt”, reageerde volksvertegenwoordiger en Hasselts gemeenteraadslid Kim De Witte.

Schepen van economie Rik Dehollogne (N-VA) juicht de beslissing toe. Hij spreekt over een stap vooruit in de “opwaardering” van de stationsbuurt. “Ik passeer twee tot drie keer per week in het Stationsbuffet”, antwoordt De Witte. “Voor een koffie die ik meeneem op de trein naar Brussel. Dat kost mij nu 1,80 euro. Bij Starbucks wordt dat 4,5 euro. Een ‘opwaardering’ voor mijn portefeuille en die van tal van gewone Hasselaren zal het in ieder geval niet zijn”.

“Deze houding typeert het stadsbestuur”, alsnog het gemeenteraadslid. “Meer ketens, minder authenticiteit. Het Stationsbuffet is een ontmoetingsplaats van buschauffeurs, pendelaars, werkenden en studerenden, advocaten, dagjestoeristen, mensen die het moeilijk hebben. Je krijgt er koffie, soep, een broodje of een pint aan democratische prijzen mét een persoonlijke bediening. De zoon van de uitbater zit al een tijdje in de zaak en had een prachtig nieuw en fris concept uitgewerkt voor de toekomst. Maar dat mag dus niet wezen. We krijgen opnieuw een grote keten. Anonimiteit en eenheidsworst, die ons méér kost.”

Op de Dag van de Ondernemer, afgelopen vrijdag, zette het stadsbestuur de lokale handelaars in de bloemen. Het stadsbestuur beweert er alles aan te doen om lokale ondernemers en kleine zelfstandigen een plaats te geven in de stad. Maar nu een kleine zelfstandige verjaagd wordt door een keten, staat de schepen te applaudisseren?

“Wij vragen dat het stadsbestuur bezwaar aantekent bij de NMBS. In Hasselt en in Brussel. Om deze vraag kracht bij te zetten, organiseren wij op maandag 25 november een symbolische actie aan het station: we zullen aan de voorbijgangers koffie verkopen aan 4,5 euro de beker. Eens zien hoeveel succes dat oogt”, lacht De Witte.

Praktisch:

Ludieke actie op 25 november, om 15u00 aan het stationsbuffet en tussenkomst op de gemeenteraad van 26 november 2019.