“HELP, ik zoek een sociaal huurder”

Hasselt telt amper 3 noodwoningen en 8 transitwoningen. Er is geen ambitie om die aantallen uit te breiden. Dat blijkt uit het antwoord van schepen voor Sociaal Woonbeleid Dymfna Meynen (N-VA) aan gemeenteraadslid Sameer Srivastva (PVDA). Tegelijkertijd zien we dat er veel woningen langdurig leegstaan in Hasselt en de sociale woonnood nog nooit zo hoog was. De PVDA vraagt een uitbreiding van de nood- en transitwoningen en lanceert daarvoor een affichecampagne.

Patrick Geraerts, de Hasselaar die al 12 jaar op de wachtlijst voor een sociale woning staat, is sinds 10 december 2021 dakloos. Hoge kosten wegens ziekte zijn de oorzaak. Patrick vraagt sindsdien een oplossing aan de stad. De schepen voor Sociaal Woonbeleid verwijst naar de nachtopvang. “Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor de dag,” antwoordt Sameer Srivastva (PVDA). “Patrick is 63 jaar en herstellend van kanker. Moet hij zijn dagen op straat doorbrengen?”

De schepen verwijst ook naar de zogenaamde huursubsidies die Patrick zou kunnen aanvragen. “Maar daarvoor moet je eerst een woning hebben”, antwoordt Srivastva. “Dan pas kan je die premie aanvragen. Bovendien moet de woning aan een aantal normen voldoen. Met een inkomen van 1.250 euro per maand vindt Patrick geen woning op de private markt die daaraan voldoet.”

De schepen verwijst tot slot naar SVK, het sociaal verhuurkantoor. Maar SVK liet Patrick weten geen woning beschikbaar te hebben. Het gevolg is dat Patrick ondertussen al bijna twee maanden geen dak meer boven zijn hoofd heeft.

“In zo’n gevallen kunnen nood- of transitwoningen een tijdelijke oplossing bieden,” zegt PVDA-fractieleider Kim De Witte. “Maar de enkele nood- en transitwoningen die er zijn, zijn natuurlijk volzet. De stad kan steun krijgen van de Vlaamse overheid voor het bouwen, kopen, renoveren en inrichten van nieuwe noodwoningen. Vlaanderen neemt de helft van de kosten voor haar rekening, met een maximum van 145.000 euro per gerealiseerde noodwoning. Waarom doet Hasselt dat niet?”

“Het is duidelijk dat het stadsbestuur het woonprobleem niet aanpakt,” besluit De Witte. “Naast het lage aantal nood- en transitwoningen staan er vandaag 67 sociale woningen leeg in Hasselt. Sommige daarvan al meer dan één jaar. Laten we die nu toch versneld renoveren. De PVDA lanceert daarvoor een affichecampagne ‘Help, ik zoek een sociaal huurder’. Zij hangt die affiche op aan sociale woningen die langdurig leegstaan en aan woningen die tijdelijk dienst zouden kunnen doen als nood- of transitwoning.”