Kapertoren: jongeren zoeken prijslimieten, geen leeftijdslimieten

In de Kapertoren zullen enkel jongeren onder 32 jaar mogen wonen. “De idee om betaalbare woningen te bouwen voor jongeren kunnen we zeker onderschrijven. Maar los van de juridische problemen met deze leeftijdslimiet riskeert het project sowieso zijn doel te missen. De stad bouwt woningen voor jongeren, die alleen ouderen kunnen betalen", reageert Kim De Witte, voorzitter van PVDA Hasselt.

Als het stadsbestuur van Hasselt investeert in publiek-private samenwerking, dan moeten de prijzen van de woningen zakken. De prijzen lijken laag op het eerste zicht, omdat de studio’s bijzonder klein zijn. Maar omgerekend in vierkante meter zijn de prijzen alles behalve laag. De kleinste studio’s kosten 140.000€ voor 35 vierkante meter. Dat is 4.000€ per vierkante meter. De grotere appartementen kosten 250.000€ voor 55 vierkante meter. Dat is 4.500€ per vierkante meter.

Dat is veel meer dan de andere nieuwbouwprojecten vlak bij het centrum, waar de vraagprijs per vierkante meter tussen 2.000 en 3.000€ ligt. “Hoeveel geld heeft de stad Hasselt in dit project gestoken? Wat zijn de winstmarges van de projectontwikkelaar Kolmont?” vraagt Kim De Witte zich af.

Volgens de PVDA moet betaalbaar wonen een hoofdprioriteit worden in Hasselt. Voor jongeren en voor de andere leeftijdscategorieën die het moeilijk hebben. “Het stadsbestuur heeft hefbomen om dat in handen te pakken”, alsnog De Witte. “Denk maar aan een hogere leegstandtaks om leegstand en verkrotting tegen te gaan. Of het aantal sociale woningen omhoog trekken naar de Vlaamse doelstellingen. Of eisen dat projectontwikkelaars die luxewoningen bouwen ook investeren in betaalbare woningen”.

Foto kapteroren.be