PVDA vraagt meer investeringen in het Hasselts openbaar vervoer:

PVDA vraagt meer investeringen in het Hasselts openbaar vervoer: "Wachten op een bus die niet komt"

13 september 2024

PVDA Hasselt organiseert op vrijdag 13 september een actie tegen de afbraak van het openbaar vervoer. "In Hasselt verdwenen tal van bushaltes. Na 20 uur rijden er nog amper bussen in de wijken. Wij vragen meer investeringen in het openbaar vervoer, ook op stedelijk niveau. Daarom organiseren we een symbolische actie op het Sint-Katarinaplein met een skelet dat wacht op een bus die niet komt", zegt Hasselts lijsttrekker Kim De Witte.

Het nieuwe vervoersplan van De Lijn is intussen al bijna 9 maanden oud, maar het blijft de gemoederen bedaren. Daarom blijft PVDA op die nagel kloppen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Met een skelet in de bushalte aan het Sint-Katarinaplein in Hasselt wil de linkse partij aantonen dat de dienstverlening erop achteruit is gegaan. 

"De halte voor de kerk op het Sint-Katarinaplein is een flexhalte geworden, zonder vaste bussen. Vandaar het skelet dat wacht op zijn bus", legt Kim De Witte uit. "De 'gewone' halte is enkele honderden meters opgeschoven naar de Kunstlaan. En laat hier op het plein nu heel wat oudere mensen wonen in een appartement die niet meer zo goed te been zijn. Nu moeten zij die hele afstand afleggen om een vaste bus te kunnen nemen. Dat vinden wij echt niet ok."

PVDA wil net dat er méér bussen rijden in plaats van minder, ook na 20 uur. De bussen moeten ook stipt en comfortabel zijn. Goed openbaar vervoer moet er voor alle Hasselaren zijn, ook voor de inwoners van de wijken en deelgemeentes. 

“Het stadsbestuur investeert maar 1,1 miljoen euro per jaar in het H-net terwijl ze jaarlijks 3,4 miljoen euro opbrengst heeft aan het parkeerbeleid. Waarom wordt die opbrengst niet geïnvesteerd in openbaar vervoer?”, vraagt De Witte zich af. “Het stadsbestuur ligt duidelijk niet wakker van het openbaar vervoer. Aan het begin van de legislatuur was het bestuur zelfs van plan om een derde van het budget voor De Lijn te besparen. Onder druk van de PVDA is dat budget stabiel gebleven. Wij willen dat het nieuwe vervoersplan herbekeken wordt en dat er meer geïnvesteerd wordt in het H-net", besluit Kim De Witte.