PVDA beplakt Hasseltse bushokjes uit protest tegen het schrappen van haltes
26 april 2021
Met het nieuwe Limburgse vervoersplan verdwijnen in december 2021 één op de vier bushaltes in Hasselt. “Om de reizigers te informeren, plakten we info-affiches op een vijftal Hasseltse haltes die geschrapt zullen worden. Reizigers zullen nu soms tien minuten in plaats van drie moeten wandelen naar hun bushalte. Dat is niet voor iedereen mogelijk”, zegt Sameer Srivastva, kersvers PVDA-gemeenteraadslid in Hasselt. “Wij verdedigen ieders recht op mobiliteit. Dat wordt nu hoe langer hoe meer afgebouwd. Om het file-, parkeer-, en milieuprobleem aan te pakken, hebben we niet minder, maar méér openbaar vervoer nodig.”
Uit cijfers die de PVDA opvroeg in het Vlaams parlement, blijkt dat met het nieuwe Limburgs vervoersplan in Hasselt één op de vier bushaltes zullen worden geschrapt. Van de 444 huidige haltes in Hasselt verdwijnen er 119 geschrapt en komen er 17 erbij. Dat betekent dat er netto 102 haltes verdwijnen.
Het kernnet en aanvullend net wordt dan aangevuld met ‘vervoer op maat’, dat ingevuld kan worden door private spelers. “Mensen die op moeilijk bereikbare plaatsen of langs ‘niet-rendabele lijnen’ wonen, zien hun haltes verdwijnen. Ze zullen zelf maar moeten uitzoeken hoe ze op hun bestemming geraken. Met taxi’s, deelfietsen, deelsteps en belbussen. Maar wie kan dat betalen? Je betaalt uiteindelijk altijd méér, om er minder dienstverlening voor terug te krijgen”, aldus Srivastva.
Om hun ongenoegen te uiten over het verdwijnen van de haltes, beplakten enkele leden van de PVDA een vijftal Hasseltse haltes (Spalbeek, De Waerde, Vogelzang, Hemmen-Vaartstraat en Donk) die dreigen te verdwijnen met affiches om de reizigers te informeren. “Met deze plannen jaagt men meer mensen de auto in. Daar los je het file- en parkeerprobleem niet mee op. Vorige week werd parkeren in Hasselt nog fors duurder gemaakt, maar tegelijk wordt het openbaar vervoer afgebouwd. Waar is de logica?”, vraagt Srivastva zich af. “Een goed openbaar vervoer moet wijdvertakt en laagdrempelig zijn”.
Naast de affiches, lanceert de linkse partij een petitie. Daarmee stonden enkele leden van de PVDA dit weekend aan de halte Asfaltfabriek in Kermt, die ook zal verdwijnen. “We kregen heel wat reacties binnen via onze petitie. Reizigers zullen nu bijna tien minuten moeten wandelen om een bus te nemen in plaats van drie minuten. Mensen die minder mobiel zijn en nog verder van een halte wonen, zullen duurdere alternatieven moeten zoeken om zich te verplaatsen. Kinderen zullen ‘s ochtends in het donker langer moeten wandelen naar de bushalte langs een drukke weg”.
De PVDA blijft de beslissing aanvechten bij de Vlaamse Regering en directie van De Lijn. Limburg is sowieso al slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. “Het zijn vaak de meest kwetsbare mensen in onze samenleving die gebruik maken van de bus. Denk maar aan gepensioneerden en mensen die zich geen of maar één auto kunnen veroorloven, maar ook scholieren zullen de dupe worden. Nochtans is mobiliteit een recht. Wordt het binnenkort een privilege?”
“Al jarenlang wordt miljoenen bespaard op De Lijn. Het gevolg is minder aanbod, duurdere tickets en onveilige bussen die met ducttape aan elkaar hangen. Met de PVDA eisen wij meer en beter openbaar vervoer in plaats van nog slechtere service. Dat is beter voor het fileprobleem, onze portemonnee, onze mobiliteit én voor het klimaat”, besluit Srivastva.