Red het Veldmansbos

Is Hasselt binnenkort weer een stuk bos armer? Als het van de immogroepen afhangt wel. Kolmont en Limburgse Villabouw vragen een vergunning voor de kap van het Veldmansbos, tussen de Veldmansbrugstraat en de Koning Boudewijnlaan. Zij willen er 79 nieuwe appartementen bouwen en 108 nieuwe parkeerplaatsen. De PVDA dient een bezwaarschrift in en lanceert een mailactie naar schepen van Ruimtelijke Ordening Tom Vandeput.

“De stad zou hier een vergissing van jewelste begaan door de kapvergunning te verlenen”, zegt Kim De Witte, lijsttrekker van PVDA Hasselt. “Het bos bestaat volgens de immogroepen slechts uit 44 verwilderde bomen. Maar dat zijn alleen de bomen die een omtrek hebben van minimum één meter. Zij moeten gecompenseerd worden. Het perceel bestaat uit veel meer dan dat. Het bos heeft een oppervlakte van 4.000 vierkante meter. Er staan meer dan honderd bomen, van elk formaat. Er staan ook tal van struiken, planten en bloemen. Die diversiteit maakt het ecologisch interessant.”

Aanvankelijk hebben de bouwpromotoren er alles aan gedaan om het bos niet te hoeven compenseren, door het af te doen als ‘wildgroei’ en verwilderde volkstuintjes. Het Agentschap voor Natuur en Bos dacht daar anders over. Een compensatieplicht werd opgelegd. “Maar volgroeide bomen compenseer je niet zomaar. Het duurt meer dan dertig jaar vooraleer je een gelijkaardige biotoop hebt opgebouwd”, aldus De Witte.

Dit is het zoveelste stukje groen dat verdwijnt in Hasselt. Op amper 300 meter van de binnenstad. “Het behoud van groen is voor het huidige stadsbestuur echt geen prioriteit”, hekelt De Witte. Van alle Vlaamse centrumsteden bengelt Hasselt achteraan op vlak van bereikbaar groen in de stad. Slechts één op twee Hasselaren (54 procent) woont op wandelafstand (400 meter) van openbaar buurtgroen waar men kan sporten, spelen, rusten of elkaar ontmoeten. In Leuven, Gent en Antwerpen zijn dat vier op vijf inwoners (respectievelijk 80 procent, 82 procent en 85 procent), zo leert ons de Stadsmonitor.

Zeker in tijden van klimaatopwarming hebben we nood aan groen in de stad. Bomen en beplanting zorgen voor verkoeling, voor opname van CO2, voor zuivering van de lucht en voor opname van water bij hevige regenval. “Er is voldoende ruimte in de stad voor extra bewoners”, vervolgt De Witte. “Denk aan de vele leegstaande woningen en appartementen, bijvoorbeeld boven de winkels in de binnenstad of aan het station. Denk ook aan de oude Brandweersite, net naast het Veldmansbos dat men nu wil rooien. Op deze site is er nog plaats voor 79 appartementen, ook in het nieuwe plan. Ik begrijp echt niet waarom men absoluut dat bos moet kappen.”

“Gelukkig is het nog niet te laat”, alsnog De Witte. “We hebben een bezwaarschrift ingediend en lanceren een mailactie naar schepen van Ruimtelijke Ordening Tom Vandeput (onderteken hier). We hopen zo dit stukje groen te kunnen redden.”

Meer info over onze visie op groen in Hasselt vind je in ons stadsprogramma.