PVDA Hasselt pakt uit met volle en volkse lijst

PVDA Hasselt heeft haar lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober helemaal rond. Een opvallend volkse lijst. “Onze kandidaten zijn stuk voor stuk straffe Hasselaren, met een rebels kantje en een warm hart voor de stad”, aldus lijsttrekker Kim De Witte.

“Geen beroepspolitici of kabinetsmedewerkers, maar wel straffe Hasselaren die met hun twee voeten op de werkvloer staan en weten wat er leeft in de stad”, zegt Kim De Witte. “Een volle en een volkse lijst: Hasselaren uit de zorgsector, de culturele wereld, de syndicale wereld, het middenveld. Arbeiders, bedienden, verpleegsters, postbodes, zelfstandigen, ingenieurs, dokters: diverser kan het niet.”

“Kandidaten uit alle wijken en deelgemeenten van de stad, met roots uit heel de wereld: Turkije, Indië, Portugal, Italië en zelfs Kolderbos”, lacht Kim De Witte, die opgroeide in deze Genkse volkswijk alvorens hij in Hasselt bleef plakken.

De meeste kandidaten staan voor de eerste keer op een verkiezingslijst. “Toen we vroegen of ze kandidaat willen zijn, zeiden de meesten mensen aanvankelijk neen. Toen we vertelden wat we wilden veranderen in Hasselt, gingen veel meer deuren open”, vertelt Kim De Witte. “Luxeappartementen rijzen als paddenstoelen uit de grond, maar de kinderarmoede verdubbelde. Alle open ruimtes worden volgebouwd, maar meer dan 200 panden in de stad staan leeg. De files en de luchtvervuiling nemen toe, maar de stad blijft duizenden parkings bijbouwen in het centrum. De prioriteiten liggen gewoon helemaal verkeerd. Hasselt is meer dan prestige alleen. Wij willen de stad terug aan de mensen geven.”

Naast jong en nieuw talent staan er ook ervaren ‘rotten’ op de lijst. Willy Van Puyenbroek heeft vele jaren in de gemeenteraad gezeten, evenals Veronique Sterckendries. Zij maakten de overstap naar de PVDA omwille van de resultaten die de partij boekte in haar gevecht tegen de Turteltaks en voor het behoud van het Begijnhof in Hasselt.

De verkiezingslijst wordt getrokken door zes ‘trekpaarden’, die even enthousiast als sterk zijn. Kim De Witte (lijsttrekker) trok met zijn scherpe analyse het verzet tegen het pensioenbedrog van de rechtse regering op gang. In Hasselt is hij de luis in de pels van de grote projectontwikkelaars. Karolien Stevens (2e plaats) is een actieve en strijdbare vakbondsvrouw, sinds jaar en dag actief in het Hasseltse verenigingsleven. Als alleenwonende mama van twee weet zij perfect hoe moeilijk het is om de eindjes elke maand opnieuw aan elkaar te knopen. Sameer Srivastva (3e plaats) was actief als consulent bij het Agentschap Integratie en Inburgering. Hij besloot zijn jongensdroom waar te maken en studeert nu kinesitherapie aan de UHasselt. Heidi Kestens (4e plaats) werkte meer dan 20 jaar voor lokale overheden als IT-analist. Zij is gebeten door ons klimaat en wil van Hasselt een groene en veilige fietsstad maken. Serge Claesen (5e plaats) kent Hasselt als postbode op zijn duimpje. Hij gaat voluit voor meer inspraak van de Hasselaar bij grote projecten. Emine Yilmaz (6e plaats) is sinds jaar en dag actief met internationale verenigingen in Hasselt. Mensen samenbrengen, dat is waar Emine voor staat. Zij kiest resoluut voor een stad op mensenmaat.

“Met deze ploeg zijn we helemaal klaar om door te breken in de gemeenteraad”, besluit Kim De Witte. “Een rebelse maar consequente linkse stem in de raadzaal: dat zal Hasselt deugd doen.”

De volledige lijst kan u hier bekijken.