Onderhoud Hasselts Hotel van de gouverneur en park kosten handenvol geld. Zoek er een publieke functie voor

Bijna 600.000€, zoveel besteedde de Vlaamse overheid afgelopen decennium aan onderhoud en energie voor de ambtswoning en -park van de Limburgse gouverneur. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van de PVDA aan Vlaams Minister-President Jan Jambon. “In de meeste Vlaamse provincies beschikt de gouverneur helemaal niet over een eigen ambtswoning, laat staan een hotel. Nu de gehele site in afwachting van de benoeming van een nieuwe gouverneur leegstaat, vragen we een andere invulling van het hotel met bijhorend park dat al jarenlang met publiek geld wordt onderhouden”, stelt PVDA-volksvertegenwoordiger en fractieleider in de Hasseltse gemeenteraad Kim De Witte voor.

De gouverneursresidentie is onderdeel van het Hotel van de Gouverneur in de Lombaerdstraat in Hasselt en is eigendom van de Vlaamse Gemeenschap. Bij het Hotel van de Gouverneur hoort eveneens een park van ca. 5.450 m² dat enkel toegankelijk is voor de gouverneur en zijn gasten. De kosten voor onderhoud en de water- en energiefacturen van zowel het hotel als het park zijn niet min, zo blijkt uit de cijfers die PVDA opvroeg (zie bijlage). Op tien jaar tijd besteedde de Vlaamse overheid bijna 600.000 euro aan het Hotel van de Gouverneur en het bijhorende park. Dat is gemiddeld bijna 60.000 euro per jaar. Daarbij zitten dan nog niet de kosten voor het onderhoud van het park dat tot eind 2016 in beheer van de provincie was.

“De kosten liggen veel hoger dan we aanvankelijk dachten. We stellen ons dan ook vragen bij het privilege van de Limburgse gouverneur om een eigen gouverneurswoning te betrekken. De gouverneur van Antwerpen, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen hebben geen residentie met een eigen park. In Limburg kan de nieuwe gouverneur perfect in zijn of haar eigen huis blijven wonen en het bestaande provinciehuis gebruiken voor officiële ontmoetingen. Op die manier kan het park zonder problemen opengesteld worden”, aldus De Witte.

Niet alleen de tuin, ook het Hotel verdient een andere invulling. “De residentie van de gouverneur kan bijvoorbeeld omgevormd worden tot wooneenheden voor betaalbare en sociale woningen. Net als het onbewoonde deel van het Hotel van de Gouverneur dat al tientallen jaren leegstaat en verkommert. In totaal is het Hotel goed voor een twintigtal wooneenheden”, stelt De Witte. “Op die manier maak je van de Willemssite niet alleen een groene, maar ook een sociale corridor. Essentieel in een stad als Hasselt, waar het ontbreekt aan openbaar groen en betaalbare woningen.”

De PVDA organiseerde afgelopen jaren al tal van ludieke acties om de opening van het park te vragen: een picknick, een rondgang, een petitie, een in-kijk-moment, een receptie. “In 1990 beloofde Willy Claes (sp.a) in zijn verkiezingsprogramma om de gouverneurstuin open te stellen voor het brede publiek. Verschillende keren werd die belofte herhaald. Wij blijven de druk opvoeren voor de opening van het park. Geen woorden maar daden”, besluit De Witte.