Mobiele stad

Het verkeer uit de knoop halen op zo’n manier dat iedereen meekan: dat is de uitdaging voor Hasselt. Een goed functionerend openbaar vervoer is de ruggengraat van een duurzame mobiliteit. Maar de afgelopen legislatuur werden er zes van de twaalf stadslijnen uit het Hasseltse H-net geschrapt. Het aantal mensen dat vandaag beroep doet op het openbaar vervoer is met een derde gedaald ten aanzien van zes jaar geleden. Wij willen het budget voor openbaar verhogen en de stad veiliger maken voor fietsers en voetgangers. Met verkeerslussen willen we ervoor zorgen dat auto’s vlot in en uit de stad kunnen, zodat er meer plaats komt voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. 

Visie

Uit onze Grote Bevraging bij 1.210 Hasselaren blijkt dat mobiliteit in Hasselt een groot pijnpunt blijft. Niet verwonderlijk, want het verkeer blijft jaar na jaar toenemen. Een kwaliteitsvol openbaar vervoer, veilige voet- en fietspaden en een parkeerbeleid dat draait op de noden van Hasselt en niet op die van parkeermultinational Q-Park, dat is waar onze stad nood aan heeft.

Mobiliteit begint bij een slimme ruimtelijke ordening. Willen we van Hasselt een stad maken waar de keuzes voor de fiets en het openbaar vervoer voor de hand liggen, dan moeten er in elke buurt basisvoorzieningen aanwezig zijn. In plaats van alles te investeren in het centrum moeten winkels, diensten en medische centra maar ook ontmoetingsplaatsen, cafeetjes, open en groene ruimtes met speeltuintjes in alle wijken en deelgemeenten aanwezig blijven. Wij noemen dat integrale wijken. Buurtbewoners moeten zo niet voortdurend de stad doorkruisen, maar vinden het nodige dicht bij huis. Nabijheid wordt zo het begin van mobiliteit en de auto wordt vanzelf voor veel mensen overbodig.

Tegelijkertijd streven we naar een ‘modal shift’, een omslag in vervoerswijzen. We zetten in op beter openbaar vervoer. De stad investeert nu slechts 1,1 miljoen euro in het H-net. Het huidig stadsbestuur wilde dat bedrag zelfs verlagen naar 700.000 euro. Volgens de schepen van Mobiliteit Marc Schepers (RoodGroen) vertrok dat van het idee dat De Lijn dezelfde diensten zou willen verlenen voor één derde minder geld. Zo werkt het natuurlijk niet. Na meerdere tussenkomsten van de PVDA op de gemeenteraad werd deze besparing geschrapt. Maar dan nog blijft het budget voor openbaar vervoer veel te laag. Ter vergelijking: het betalend parkeren in Hasselt brengt jaarlijks 3,5 miljoen euro op voor de stadskas. Wij willen de investeringen in het openbaar vervoer minstens verdubbelen.

Daarnaast willen we veel meer inzetten op stappers en trappers. Daarvoor moeten we onze voet- en fietspaden verbeteren. Losse stenen, scheve voetpaden, elektriciteitskasten midden op een voetpad. Vandaag kom je op veel plaatsen onze stad niet of zeer moeilijk door met een rolstoel of kinderwagen. Ook aan de fietspaden is nog werk. Tien jaar geleden waren twee op drie Hasselaren tevreden over de fietspaden. Vandaag is dat cijfer gedaald naar één op twee. Wij zetten in op de verbetering en het onderhoud van onze voet- en fietspaden en steunen daarbij op de adviezen van de echte experts, zoals het Fietsfront of de begeleiders die wekelijks met grote groepen rolstoelgebruikers onze wegen trotseren.

Wij willen een trendbreuk realiseren, zodat in 2030 het overgrote deel van het vervoer en de verplaatsingen in de stad te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer gebeuren. Dat is belangrijk om de stad veiliger, gezelliger en gezonder te maken. Deze omslag komt er niet door van de auto een paria te maken. Een pestbeleid met allerlei extra taksen, lage emissiezones en dure parkeertarieven is asociaal en geen oplossing. In een aantal gevallen blijft de auto noodzakelijk. De modal shift komt er in de eerste plaats door de alternatieven voor de auto veel aantrekkelijker te maken. Het gaat over veel meer dan een fietsstraat hier en een fietssuggestiestrook daar. Het gaat over een veilig fietsnet voor héél de stad en over een goed draaiend openbaar vervoer als ruggengraat. Dat vertrekt vanuit een globale visie.

In andere Europese steden werd de modal shift naar stappen, trappen en openbaar vervoer al veel eerder gemaakt. Wat dat betreft, hinken we in Vlaanderen ver achterop. Kopenhagen, ‘fietshoofdstad van Europa’, toont hoe je van de fiets een veilig en efficiënt vervoermiddel maakt in de stad. De Wereldgezondheidsorganisatie berekende dat er elk jaar 10.000 levens gespaard kunnen worden indien alle Europese steden het fietsmodel van Kopenhagen zouden kopiëren. Dichter bij huis zijn er Groningen, ‘s Hertogenbosch of Nijmegen. Nijmegen kreeg daarvoor zelfs de titel van ‘groene hoofdstad van Europa’.

Wat wij willen

1. Een goed draaiend openbaar vervoer als ruggengraat

  • We verdubbelen de investeringen van de stad Hasselt in het openbaar vervoer. En we dringen bij de hogere overheden aan op veel meer investeringen bij De Lijn.

  • We zorgen terug voor meerdere buslijnen naar elke wijk en deelgemeente.

  • We breiden het aanbod op de lijnen terug uit naar de vroege en late uurtjes.

  • We dringen erop aan dat alle voertuigen van De Lijn toegankelijk zijn voor wie een kinderwagen bij zich heeft of voor mensen met een beperking.

  • We dringen erop aan bij De Lijn om vervuilende bussen te vervangen door bussen op waterstof of elektriciteit.

  • We verlagen de prijs voor de Astridparking terug naar één euro voor een halve dag en twee euro voor een volledige dag, om iedereen die de trein wil nemen betaalbaar te laten parkeren.

  • We gaan het gesprek aan met de provincie Limburg en de NMBS om spoorlijn 20 tussen Hasselt en Maastricht te heropenen, nu de sneltram naar Maastricht werd geschrapt.

Meer achtergrondinformatie

2. Voorrang aan alle stappers en trappers

  • We versterken het fietsnet van de stad, zodat er een veilige verbinding ontstaat van iedere buitenwijk en deelgemeente tot aan het centrum. We creëren ook veilige fietsverbindingen tussen de deelgemeenten onderling.

  • We scheiden fietsverkeer en doorgaand autoverkeer, ofwel door de aanleg van afgescheiden fietspaden, ofwel door de inrichting van fietsstraten die enkel bereikbaar zijn voor plaatselijk autoverkeer.

  • We pakken de onveilige situaties zoals die op de Bampslaan, de Koningin Astridlaan, het Leopoldplein of de Sint-Truidersteenweg aan.

  • We zetten in op de verbetering en het onderhoud van onze voetpaden.

  • We verminderen het aantal kasseistroken en we leggen geen nieuwe straten met kasseien aan.

  • We maken werk van overdekte parkeerplaatsen voor fietsen in elke wijk.

  • We bouwen het fietsdeelsysteem (Mobit) verder uit.

  • We creëren een handige app waarmee fietsers en voetgangers snel en efficiënt problemen kunnen melden.

Meer achtergrondinformatie

3. Een parkeerbeleid in eigen handen

  • We nemen het parkeerbeleid terug in eigen handen. Niet de opbrengsten voor de stadskas noch de winstlogica van parkeermultinational Q-Park regeren, wel een efficiënt en betaalbaar parkeerbeleid voor alle inwoners van onze stad.

  • We maken de buurtparkings Dusart, Truierbrug, Astrid en Cultuurcentrum, die nu zelden vol staan, terug gratis voor buurtbewoners en stellen de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten na 18u00 en in het weekend open voor buurtbewoners.

  • We verlagen de parkeertarieven naar het voorbeeld van Genk. Het eerste uur is gratis. Nadien betaal je één euro per half uur. Wie vier uur in de stad moet zijn, betaalt dan 6 euro in plaats van 12 euro (= het tarief vandaag in Hasselt, namelijk 3 euro per uur). Wie twee uur in de stad moet zijn, betaalt 2 euro in plaats van 6 euro. We beperken het betalend parkeren tot 18u00 in plaats van 21u00 ’s avonds.

  • We zetten in op voldoende en gratis pendelbusjes tussen de Park & Ride’s Alverberg en Park H met het centrum. We voorzien op die plaatsen ook veel meer deelfietsen.

  • In de straten waar de parkeerdruk te groot is, maken we het parkeren exclusief voor bewoners, naar het voorbeeld van andere steden.

Meer achtergrondinformatie

4. Een omslag naar een duurzamer autoverkeer

  • De vlotste en duurzaamste verplaatsing is er een die je niet hoeft te maken. Daarom investeren we meer in de wijken en deelgemeenten, zodat je daar kan ontspannen, winkelen en werken.

  • We zorgen ervoor dat autogebruikers via “lussen” vlot de stad kunnen bereiken, zonder telkens opnieuw heel de kleine ring te moeten afrijden.

  • We versterken een duurzaam autodeelsysteem. We gaan in overleg met Cambio om veel meer elektrische wagens in de wijken en deelgemeenten ter beschikking te stellen. 

  • Bij de ontwikkeling van nieuwe woonzones voorzien we eerst in openbaar vervoer en fietspaden, nog voor de andere werkzaamheden starten.

Meer achtergrondinformatie