PVDA vraagt openstelling van Hasseltse gouverneurstuin

PVDA voerde afgelopen weekend actie aan de tuin van de ambtswoning van de gouverneur in Hasselt. De linkse partij vraagt de openstelling van de tuin voor iedereen. Naast het ophalen van petities, organiseert de PVDA begin mei een rondleiding rond het park. “We zullen letterlijk een rondleiding moeten geven rond het park, want het is momenteel niet toegankelijk voor het publiek. Zeer jammer, want de Hasselaren hebben nood aan meer groen in de binnenstad”, zegt Kim De Witte, voorzitter van PVDA Hasselt.

Hasselt bloeit. Het aantal inwoners van de provinciehoofstad blijft toenemen. En dat op een kleine oppervlakte. Ook de groene Hasseltse rand verstedelijkt in sneltempo. “De Hasselaren snakken dan ook naar meer groen in de binnenstad, naar rust en speelruimte voor kinderen. Daarom vragen wij dat de tuin van de ambtswoning van de gouverneur wordt opengesteld voor iedereen. Het is een groene long en een oase van rust in hartje Hasselt”, vertelt De Witte.

Concreet gaat het om een grote weelderige tuin met een tiental verschillende boomsoorten, gelegen achter een hoge bakstenen muur, goed weggestopt voor de Hasselaren. Het park op de hoek van de Lombaardstraat en de Dokter Willemsstraat meet maar liefst 8.500 m². Dat is anderhalf voetbalveld of groter dan het Hasseltse begijnhof.

“Wij vragen de openstelling van dit park tussen 9u00 en 18u00. Door de tuin ‘s avonds af te sluiten, kan overlast vermeden worden. Na sluitingstijd kan de gouverneur desgewenst nog alleen van de rust genieten”, legt De Witte uit.

Alle Hasselaren die werden gevraagd om de petitie te ondertekenen, steunen het voorstel van de PVDA. “Die tuin is toch veel te groot voor één persoon. Laat iedereen ervan genieten. Wat kan een gouverneur met zo’n grote tuin in het hartje van Hasselt aanvangen?”, zijn de reacties.

De tuin is eigendom van de Vlaamse Gemeenschap. Sinds 2002 is de Vlaamse Overheid bevoegd voor het onderhoud ervan. Dat onderhoud wordt betaald met geld van de gemeenschap. Onze belastingen dus. Reden te meer om het plezier niet te beperken tot één persoon.” De kosten voor het onderhoud van de gouverneurswoning zijn overigens niet min. In 2005 bedroegen zij exact 27.181,48 euro (antwoord op een parlementaire vraag).

“De eis om de tuin open te stellen is niet nieuw. In 1990 beloofde Willy Claes in zijn verkiezingsprogramma al om de tuin van de gouverneur open te stellen voor het publiek. Deze belofte werd herhaald door de huidige en de vorige gouverneur, totdat ze zelf effectief gouverneur werden. Belofte maakt schuld. Waar wachten we nog op?”, besluit De Witte.