Rusthuis moet toegankelijk blijven voor iedereen

De nieuwe bestuurscoalitie in Hasselt (van N-VA, OpenVld, Sp.a en Groen) wil de prijs voor een kamer in het openbaar woonzorgcentrum Hoge Vijf optrekken naar 1.720 euro per maand. Een rusthuis is vandaag al voor velen onbetaalbaar. Want de prijzen liggen ver boven het gemiddeld pensioen.

“Deze verhoging is voor ons dan ook onaanvaardbaar”, aldus Kim De Witte. “Een sociale stad garandeert een kwaliteitsvolle zorg voor al haar inwoners. Hoeveel Hasseltse senioren kunnen dit soort prijzen betalen?”

Het Vlaams agentschap Zorg & Gezondheid deed vorig jaar een breed onderzoek naar de prijzen van openbare rusthuizen in Limburg. De gemiddelde dagprijs voor een eenpersoonskamer bedraagt 51,93 euro (zie hier). In de Hoge Vijf in Hasselt zitten we vandaag al aan een dagprijs voor eenpersoonskamers van 55,50 euro. Dat is dus bijna 4 euro boven de gemiddelde dagprijs in onze provincie of 108,6 euro boven de gemiddelde maandprijs. Het stadsbestuur wil daar nog eens 33,9 euro bovenop doen, en het verschil vergroten naar 142,5 euro per maand. Daarmee wil ze 170.000 euro besparen.

“In de genoemde prijzen zijn nog niet alle kosten begrepen: voor pampers, medicamenten en elke extra ‘service’ zoals het extra verversen van een bed worden supplementen aangerekend”, aldus De Witte. “Wij vinden de prijzen nu al veel te hoog. Zij moeten dalen, zeker niet stijgen. Dat is natuurlijk geen typisch Hasselts probleem, maar wij pretenderen hier een sociale stad te zijn. Een stad voor alle Hasselaren. Wij gaan dan ook een campagne* voeren om deze prijsverhogingen ongedaan te maken.”

De stad zou perfect kunnen investeren in ouderenzorg. Nu de parking onder het stadspark er hoogstwaarschijnlijk niet zal komen, kan men met deze meevaller van meer dan 14 miljoen euro de prijzen van het openbaar rusthuis blokkeren. Dat is een sociale en betaalbare keuze.

*Maak rusthuizen terug betaalbaar. Stuur een protestmail

[Foto Marcel Oosterwijk/Flickr]