PVDA-raadsleden stellen Hasselts burgemeester vragen over veiligheid van klimaatactiviste op Pukkelpop

Op 15 augustus organiseert een handvol extreemrechtse Vlaams-nationalisten op de camping van Pukkelpop een klopjacht op klimaatactiviste Anuna De Wever. Ze intimideren mensen, scanderen haatboodschappen en vallen fysiek een aantal meisjes aan. “De Vlaams-nationalistische partijen N-VA en Vlaams Belang veroordelen vooral het feit dat de organisatie Vlaamse strijdvlaggen van het terrein laat verwijderen. Maar over de raid op de meisjes en de andere wandaden van de extreemrechtse jongeren, blijft het oorverdovend stil. Niets te horen over de veiligheid van de meisjes. Daarom dienen wij vandaag een schriftelijke vraag in aan burgemeester en schepenen”, zegt Hasselts PVDA-gemeenteraadslid Kim De Witte.

“We hebben in de gemeenteraad een brede risicoanalyse ontvangen voor alle mogelijke gevaren op PKP. Maar liefst 69 bladzijden. Het festival was uitverkocht. De grootst mogelijke menigte zou aanwezig zijn. De act van Anuna De Wever was gepland in de Boiler Room. Het meisje wordt al maanden op handen gedragen door velen, maar ook hard afgekraakt door anderen. Haar op een podium brengen, is reden voor extra alertheid”, legt De Witte uit.

Ondanks de lijvige risicoanalyse werd niet verhinderd dat extreemrechtse Vlaams-nationalisten een raid konden organiseren op klimaatactiviste Anuna en haar vriendinnen. De Witte: “Wij vragen ons af wat burgemeester Vandeput (N-VA) deed rond de haatboodschappen en doodsbedreigingen aan het adres van jonge vrouwen op Pukkelpop? Rond het opentrekken van tenten in het holst van de nacht, de belaging met urine, de vernieling van partytenten? Welk onderzoek voerde de lokale politie? Werden er mensen ondervraagd, PV’s opgesteld, stappen gezet om daders op te sporen?”.

“Vandeput was er als de kippen bij om excuses te eisen van de organisatoren van Pukkelpop voor de verwijdering van de collaboratievlaggen. Maar wat met de veiligheid van jonge mensen die hun mening geven? Zijn er specifieke maatregelen geweest vrijdagochtend om de veiligheid van Anuna De Wever en haar vriendinnen te verzekeren? Is er contact geweest met hen daarover? Omdat we daar niets – maar dan ook niets – over horen in de pers, stellen wij nu de vraag via de gemeenteraad aan het College van Burgemeester en Schepenen”, vervolgt De Witte. “Krijgen we geen antwoord, volgt een mondelinge vraag op de volgende gemeenteraad.

(Foto Belga)

Schriftelijke vraag van raadsleden Kim De Witte, Karolien Stevens: Veiligheid van personen op PKP 2019

Geachte burgemeester en schepenen,

In de nacht van donderdag op vrijdag 16 augustus was er een incident op PKP. Het VRT-journaal van vrijdag 16 augustus meldt: “Anuna De Wever werd uitgejouwd en belaagd. Op de camping kreeg ze verwensingen naar het hoofd. Ook vriendinnen van haar, die in een tent wat verderop sliepen, werden belaagd. Er werden naar verluidt flessen naar hen gegooid en hun tent zou opengeritst en beschadigd zijn.”

Knack-journalist Jeroen De Preter schreef: “Net m’n dochter aan de lijn gehad, zwaar aangedaan. Nadat Anuna gespot was aan hun tent hebben jonge mannen hen wakker gehouden met doodsbedreigingen, bekogeld met flessen vol urine en partytent vernield.” Frederik Luyten, woordvoerder van PKP, bevestigt op het VRT-journaal van 16 augustus dat er een ernstig incident geweest is op de camping.

Onze vragen:

1. Is er een onderzoek geweest naar de bovenvermelde feiten? Welke stappen werden gezet door de lokale politie? Zijn er mensen ondervraagd, processen verbaal opgesteld, andere stappen gezet om de aantijgingen te onderzoeken en de daders op te sporen? Zijn er mensen aangehouden?
  2. Zijn er specifieke maatregelen geweest vrijdagochtend om de veiligheid van Anuna De Wever en haar vriendinnen te verzekeren? Is er contact geweest met hen daarover?

Met vriendelijke groeten,

Kim De Witte en Karo Stevens