Pak leegstand boven winkels aan

De leegstand in de Hasseltse binnenstad neemt ongeziene proporties aan. Al meer dan 500 wooneenheden boven winkels staan leeg. Dat blijkt uit een telling van de PVDA. “Wij willen dat de stad dit probleem nu eindelijk met twee handen vastpakt”, zegt PVDA-fractieleider Kim De Witte. “Elke crisis creëert opportuniteiten. Laat dit het momentum zijn waarop het woonbeleid in Hasselt een andere draai krijgt.”

Met een leegstand van 18,9 procent van de winkeloppervlakte is Hasselt al een koploper in ons land. De leegstand boven de winkels neemt echter nog grotere proporties aan. Al meer dan 500 wooneenheden staan leeg. Dat blijkt uit een telling van de PVDA. Terwijl zoveel mensen op zoek zijn naar een betaalbare woning en we snakken naar meer leven, beweging en gezelligheid in het stadscentrum, ook ’s avonds en in het weekend na het sluiten van de winkels.

De PVDA ging zelf in gesprek met een aantal handelaars, onder meer uit het Maastrichterstraatje waar de leegstand piekt. “Gemeentelijke verordeningen maken renovaties zeer moeilijk. Tal van panden zij geklasseerd, waardoor werken bijna onmogelijk zijn”, vertelt Kim De Witte. “Wij vragen die regels te herbekijken, in samenspraak met de handelaars”.

Veel handelaars willen de appartementen boven hun winkel verhuren, maar botsen op noodzakelijke investeringen in een kleine inkomhal, die toegang tot de appartementen verleent. “Premies voor die investeringen kunnen een aantal eigenaars over de streep trekken”, alsnog De Witte. “De opbrengsten uit de verhoogde leegstandstaks, die volgens het stadsbestuur 2 miljoen euro bedraagt tussen 2022 en 2025, kunnen daarvoor gebruikt worden.”

Meer betaalbare woningen in Hasselt drukt de prijzen op de globale huurmarkt. Dat is cruciaal om studenten, jonge gezinnen, alleenstaanden in onze stad te houden. Een bewoonde binnenstad is goed voor de horeca, voor de buurtwinkels en de kleine handelaren die moeten opboksen tegen de grote ketens aan de rand van de stad.

Om het probleem aan te kaarten lanceert de PVDA een affichecampagne. Handelaren die dat wensen kunnen een affiche ophangen ‘Al 500 leegstaande woningen boven winkels – Pak de leegstand aan’. “We gaan verder in gesprek met de handelaars over de mogelijke oplossingen en zullen de voorstellen die daaruit voortvloeien voorleggen op de komende gemeenteraad”, besluit De Witte.

Zie ook visietekst leegstand: https://hasselt.pvda.be/stop_leegloop